جديدترين مدل لوستر
مقام نوروفروغ در معماري از قبل تاكنون
خوب ديگه از پيشگفتار بگذريم و بريم رمز مشاجره اصلي، يعني به عبارتي رده نوروفروغ در معماري از قبل تاكنون، نخست به باز بيني فروغ در معماري قبل جمهوري اسلامي ايران و كاربردهاي آن ميپردازيم، در زمينهي طرز فروغ پردازي، محل هاي قرارگيري و … سخن ميكنيم و به دنبال به بازنگري روشنايي در معماري امروزي ميپردازيم.
نوروفروغ در معماري قبل
نوروفروغ در معماري سنتي، به ويژه بناهاي مذهبي، جز طلاق ناپذير و مفهومي معماري به شمار مي رود. نوروروشنايي با تابش به اجسام جان ميبخشد و ماهيت و خاصيت آنهارا هويدا مي سازد. زاويه و گونه تابش نور و روشنايي، ميتواند تأثير به سزايي در روح گوشه و كنار توليد كند به طوري كه ميتواند منجر تغيير تحول فيس يك مكان گردد. استعمال از شيشه در بناها، راهي ميباشد تا بتوان روشنايي را به فضاي داخلي ساختمان آورد و دربين ساختمان و دور و اطراف بيرون از آن رابطه برقرار كرد. در حالتيكه شما به بناهاي قدمي و گذشتگان در كشورايران زمين در هر مكان اي نگاه نمائيد متوجه خواهيد شد كه، اعتنا معماران اهل ايران به نورپردازي و توليد نور در سازه، از دير گشوده به وضوح در اثرها آنها موجود است و فروغ را فرمان ضروري در ساخت سازه ميدانند.
به كارگيري از فروغ و روشنايي در معماري كشور ايران پيشينه متعددي داراست، به نحوي كه مورخين و اهل حرفه استعمال از از نور در معماري اهل ايران به ۴۳۰۰ سال پيش از تولد حضرت مسيح پيش گويي كرده اند. در معماري سنتي كشور ايران، استعمال از پنجره هاي مشبك طرح دار با شيشه هاي رنگي بسيار اشاعه داشته. شيشه هاي رنگي ارسي ها، گلجام ها، نورگيرها و دريچه ها از گزاره موادسازنده معماري سازه بودند كه به انگيزه نورپردازي مايحتاج فضاي داخلي سازه به فعاليت مي رفتند.
در معماري بناهاي اهل ايران طي مطالعه اي بر روي ابنيه تاريخي كشورايران شدهاست، معين شويد كه شش جور سيستم نورپردازي ديواري و سقفي به ياور بيست و شش دسته نورگير در معماري ابنيه اهل ايران وجود داشته ميباشد. كه هر كدام از اين سيستم هاي نورپردازي و نورگيرها بسته به قوانيني زيرا محل استقرار و مدل كاربري اطراف، دارنده اصول و مقررات اجرايي خاصي بودند.
ن
پنجشنبه ۲۸ فروردین ۹۹ | ۱۲:۵۲ ۶۹ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است